SCHEPEN VAN DEN BORNE ZWAAR ONDER VUUR VOOR GESJOEMEL MET WEGVERHARDING

Op 7 september 2018

Het verharden van een zandweg achter de Steenweg op Weelde heeft afgelopen maandag voor veel commotie gezorgd tijdens de gemeenteraad in Ravels. Schepen Patrick Van den Borne liet de zandweg verharden met asfalt. Maar dat was buiten de oppositie gerekend, die erachter was gekomen dat deze weg niet van de gemeente is, maar privé eigendom. Een persoonlijk cadeautje van de schepen om de eigenaar een plezier te doen? Met de verkiezingen in aantocht ligt het er nogal dik op. “Maar niet met geld van de belastingbetaler” fulmineerde N-VA en riep de schepen tot de orde.

Pleziertje op kosten van belastingbetaler

Het begin van het verhaal dateert al van meer dan een half jaar geleden toen de gemeente een dossier maakte voor de verharding van een weg in Poppel. De gemeenteraad werd toen verzocht goedkeuring te verlenen aan een stuk gemeentelijke ontsluitingsweg in Poppel. Onlangs zijn de werken uitgevoerd en bleek dat niet alleen de gemeentelijke ontsluitingsweg werd verhard, maar tegelijkertijd ook een stuk privé grond. Hier werd blijkbaar initiatief genomen door Schepen Van den Borne om op kosten van de Ravelse belastingbetaler de eigenaars een pleziertje te doen.

Ongemakkelijk

Het was de Mario Langenhuizen die de kat de bel aan bond maandagavond tijdens de gemeenteraad. Hij stelde heel duidelijke vragen aan de burgemeester en schepen Van den Borne. Die laatste was duidelijk niet opgezet met de commotie en zat heel ongemakkelijk op zijn stoel te schuifelen. De antwoorden die hij gaf waren dan ook niet van het hoogste niveau. Eerst werd een flauw excuus gezocht in het feit dat het wel een privé weg betrof, maar wel ééntje met een openbaar karakter. Dat is natuurlijk breed interpreteerbaar. Zelfs voorzitter Filip Segers moest met een lesje “wegbeheer” de schepen ter hulp schieten om niet helemaal af te gaan. De realiteit was echter heel duidelijk; het betreft hier een weggetje dat toevallig wordt gebruikt door een tweetal mensen die ook vooraan kunnen ontsluiten. En de ongemakkelijke waarheid is dat er dus geen enkele reden is om de gemeente voor de kosten van de verharding te laten opdraaien.

Oud-schepen Jos Coppens

Al helemaal ongemakkelijk werd het voor schepen Van den Borne toen Jos Coppens tijdens de gemeenteraadszitting plaats nam op de publieksbanken. De oud-schepen van Ravels blijkt toevallig ook één van de belanghebbenden te zijn die grenst aan het bewuste zwandweggetje.

Grove fout

Wat buiten kijf staat is dat Schepen Van den Borne hier een grove fout heeft gemaakt en nu zal kunnen opdraaien voor de gevolgen. Eerder was Burgemeester Luyten nog stellig door aan te geven dat de gemeente zelf de verharding terug zal laten verwijderen. Maar daarop kwam hij terug tijdens de gemeenteraad. Op de vraag van N-VA of de gemeente dan ook nog eens gaat opdraaien voor de kosten van het verwijderen van die verharding, kon hij niet anders dan aangeven dat dit niet zo zou zijn. De verharding zal nu weg worden gehaald, maar dankzij de tussenkomst van de oppositie dus niet op kosten van de Ravelse burger.

Kruiwagenpolitiek

Voor de raadsleden van N-VA was het duidelijk; wanneer privé personen hun weg willen laten verharden, dan is er geen enkele reden om dat te doen met belastinggeld. Dit soort van kruiwagenpolitiek gaat er ver over. Het toont aan dat de kruiwagenpolitiek in Ravels nog steeds speelt en dat op deze manier verkiezingsstemmen voor CD&V worden gekocht.

We doen dat al 30 jaar zo

Toppunt tijdens de gemeenteraadszitting was de tussenkomst van raadslid Lou Haagen (Dorpslijst). Hij nam het op voor schepen Van den Borne met de stelling “wij doen dat al 30 jaar zo in Ravels en er heeft nog nooit iemand iets over gezegd tijdens een gemeenteraad”. Voor de N-VA was dit de mooiste bevestiging wat ze kon krijgen. Al jarenlang wordt dit soort van ouden zakkenvullerspolitiek gevoerd in Ravels en worden de vriendjes van de burgemeester en schepenen persoonlijke cadeautjes toegestoken op kosten van de belastingbetaler. De komende gemeenteraadsverkiezingen zullen dan ook héél boeiend worden! N-VA heeft belooft op deze nagel te blijven kloppen. Tot zolang de politiek in Ravels zuiver is.

Hoe waardevol vond je dit artikel?